مقاله کوتاه: مدیریت منابع انسانی-1

  1. مقدمه:

با اغلب پروژه‌ها, موفقیت در نهایت می‌تواند به تیم پروژه نسبت داده شود. استفاده از افراد مناسب برای کار و مدیریت آن‌ها می‌تواند یکی از بزرگ‌ترین مهارت‌های مدیر پروژه باشد. شما نمی‌توانید ارزش دانستن تیم پروژه خود را به موقع و با بودجه مشخص کنید.

مدیریت منابع انسانی پروژه شامل فرآیندهایی می‌شود که تیم پروژه را سازماندهی, مدیریت و رهبری می‌کند. تیم پروژه شامل افراد با نقش‌ها و مسئولیت‌های اختصاص‌داده‌شده برای تکمیل پروژه است. اعضای تیم پروژه ممکن است مجموعه مهارت‌های متفاوتی داشته باشند, ممکن است تمام‌وقت یا پاره‌وقت اختصاص داده شوند و با پیشروی پروژه از تیم حذف شوند.

به طور سنتی، عملکرد افراد در این سازمان مدیریت پرسنل نامیده می‌شد. اکنون مدیریت منابع انسانی، مدیریت سرمایه انسانی و غیره است.

وظیفه مدیریت شناسایی نیاز به اکتساب، بهینه کردن و استفاده از کارگر انسانی. فرآیندهای زیر و اهداف اولیه مدیریت منابع انسانی پروژه در زیر تعریف می‌شوند:

  • تهیهبرنامه منابع انسانی.
  • تشکیلتیم پروژه.
  • مدیریتتیم پروژه.

 

  • تهیهبرنامه منابع انسانی:

قبل از ادامه پروژه، تیم پروژه باید تعریف شود. بخش اصلی این مرحله برنامه‌ریزی اولیه شامل مشخص کردن تعداد افرادی است که مورد نیاز هستند و توصیفات شغلی خود را یادداشت می‌کنند. همچنین، برنامه مدیریت منابع انسانی پروژه، جزیی از برنامه مدیریت پروژه کلی، شامل مسائل مربوط به منابع انسانی مانند نحوه ارزیابی عملکرد، جایی که تیم پروژه کار می‌کند، چگونگی رسیدگی به تعارضات، و غیره.

  • تشکیلتیم پروژه:

استفاده از کارگران به کار گیری اغلب یک فعالیت فشرده زمانی است. چه به دست آوردن اعضای تیم پروژه به صورت داخلی و یا خارجی، وظایف درگیر در تبلیغات، مصاحبه با نامزدها، و تصمیم‌گیری در مورد استخدام در این فرآیند در گروه فرآیند اجرای پروژه انجام می‌شود. با استخدام آن‌ها، یک تقویم منبع برای هر عضو تیم پروژه جدید توسعه داده می‌شود، که زمان خود را برای کار بر روی پروژه و / یا وظایف مشخص پروژه مشخص می‌کند.

  • تهیه تیم پروژه :

استخدام یک تیم پروژه کافی نیست و از آن‌ها انتظار دارد همه چیز را بدانند تا پروژه را به کمال برسانند. توسعه تیم پروژه باید فعالیت ثابتی داشته باشد, اما شامل برگزاری دوره‌ها نمی‌شود. این برنامه شامل بررسی عملکرد, فعالیت‌های تیم‌سازی, شناخت و پاداش است.

  • مدیریتتیم پروژه:

بسیاری از کتاب‌ها درباره مدیریت تیم‌های پروژه نوشته شده‌اند. اما روشن است که موفقیت پروژه به شدت وابسته به مدیریت نقش‌ها و مسئولیت‌ها و معیارهای عملکرد تیم پروژه و تیم پروژه برای تضمین یک پروژه موفق است.

 

  1. تفاوتبین مدیریت پرسنل و :HRM

زمانی که یک تفاوت بین مدیریت پرسنل و منابع انسانی تشخیص داده می‌شود , منابع انسانی در حوزه وسیع‌تر از مدیریت کارکنان تشریح می‌شود . گفته می‌شود که منابع انسانی وظایف مدیریت پرسنل را ترکیب و توسعه می‌دهند , در حالی که به دنبال ایجاد و توسعه تیم‌هایی برای منافع سازمان هستند . هدف اولیه از منابع انسانی , توانمندسازی کارکنان برای کار با حداکثر سطح کارایی است . مدیریت پرسنل می‌تواند شامل وظایف اجرایی باشد که هم سنتی و هم روتین هستند . می‌توان آن را واکنشی توصیف کرد و پاسخی به درخواست‌ها و نگرانی‌ها ارائه کرد . در مقابل , منابع انسانی شامل استراتژی‌های مداوم برای مدیریت و توسعه نیروی کار سازمان است . آن فعال است , زیرا شامل توسعه مداوم عملکردها و سیاست‌هایی برای اهداف بهبود نیروی کار شرکت است . مدیریت کارکنان اغلب به عنوان تابعی مستقل از یک سازمان تلقی می‌شود . از سوی دیگر , مدیریت منابع انسانی یک بخش جدایی‌ناپذیر از عملکرد کلی شرکت است .

HRM در طبیعت فعال است. این تنها مربوط به شرایط سازمانی فعلی نیست بلکه نیازهای آینده را پیش‌بینی می‌کند و سپس به درستی عمل می‌کند . HRM به عنوان یک فعالیت متمرکز بر جنبه‌های مدیریتی از نظر واگذاری مسیولیت HRM به مدیریت خط و توسعه متمرکز است. PM به طور عمده در طبیعت فعال است. این کار خودش را با تضمین روابط مدیریتی در حال حاضر راضی می‌کند . PM که کارمند محور است, هدف استخدام, آموزش, جبران و حفظ نیروی موجود سازمان است.

 

  1. اهداف مديريت منابع انساني:

اهداف مديريت منابع انساني عبارتند از:

  1. سازمان قادر شود تا كاركنان ماهر و متعهد و با انگيزه را جذب كند.
  2. آموزش كاركنان و فراهم آوردن مستمر فرصت هاي ارتقاي شغل.
  3. طراحي سيستم هاي كاري با عملكرد بالا.
  4. روش هاي مديريتي با تعهد بالا را توسعه دهد.
  5. ايجاد جو مناسب كه بتوان روابطي مؤثر و هماهنگ بين مديران و كاركنان برقرار شود.
  6. كار گروهي امكان پذير شود.
  7. به سازمان كمك كند تا نيازهاي گرو ه هاي ذينفعش (مالكان، نهادها، سازمان هاي دولتي، متوليان، مديران، كاركنان، مشتريان، منابع فروش و به طور كلي عموم مرد م ) را شناسايي كرده، توازن و تعادل بخشد و سپس آنها را تأمين كند.
  8. تضمين كند كه به كاركنان بها و ارزش م ي دهند و به آنها بابت آنچه كه انجام م ي دهند و به دست مي آورند پاداش مي دهند.
  9. با در نظر گرفتن تفاو ت هاي فردي و گروهي كاركنان از حيث مهار ت ها، سلايق و روحيات، نيروي كاري متنوع را ايجاد و مديريت كند.
  10. تضمين كند و مطمئن شود كه فرصت ها براي همه اعضاي سازمان يكسان است.
  11. يك روش اخلاقي را براي مديريت كاركنان برگزيند كه بر محور توجه به كا ر كنان، انصاف و شفافيت استوار باشد. رفاه جسمي و رواني كاركنان را فراهم آورد و بهبود بخشد.

 

  1. اجزایمدیریت منابع انسانی:
  • کارمند یابی و انتخاب:

برای جذب و استخدام کارمندانی که توانایی‌ها، مهارت‌ها و تجربیاتی دارند که به سازمان برای رسیدن به اهدافش کمک می‌کنند، استفاده می‌شود.

  • آموزشو توسعه:
  • تضمین می‌کند که اعضای سازمان مهارت‌ها و توانایی‌های خود را توسعه می‌دهند که آن‌ها را قادر می‌سازد تا کار خود را در حال حاضر و آینده انجام دهند.
  • تغییرات فن‌آوری و محیط ایجاب می‌کند که اعضای سازمان تکنیک‌های جدید و روش‌های کار را یاد بگیرند.

 

  • ارزیابیعملکرد و بازخورد:
  • ارائه اطلاعات به مدیران با اطلاعات لازم برای تصمیم‌گیری درباره نحوه آموزش، انگیزه دادن و پاداش دادن به اعضای سازمان.
  • بازخورداز ارزیابی عملکرد یک هدف رشد برای اعضای یک سازمان است.

 

  • مزایاو مزایای:
  • پاداش دادنبه اعضای عالی سازمانی با افزایش حقوق, پاداش و شناخت:
  • افزایشحقوق انگیزه اضافی ایجاد می‌کند.
  • مزایای مانند بیمه سلامت, عضویت در پاداش در شرکت.

 

  • روابط کاری:
  • گام‌هایی که مدیران به توسعه و حفظ روابط کاری خوب با اتحادیه‌های کارگری می‌پردازند که ممکن است منافع کارمندان خود را نشان دهند.

 

تدوین: دکتر هبه صغر